'Du kan få en tid til marts...'

Tre uger inde i den strukturerede maratontræning

For nyligt ‘kom jeg jo til’ at melde mig til Copenhagen Marathon, der finder sted 13. maj næste år. Altså om mindre end et halvt år! Planen var at gå benhårdt i gang med den systematiserede træning allerede fra første uge efter tilmeldingen. Og jeg fik da også løbet et par ture …

Men så var det jo lige, at jeg skulle have lavet brystvorter. Og det betød så åbenbart, at jeg ikke måtte løbe i 14 dage. Heck, jeg måtte ikke en gang få pulsen op! ‘Du skal slappe af og passe på dig selv, indtil trådene bliver fjernet,’ sagde kirurgen. Da jeg spurgte, om det betød, at jeg heller ikke måtte løbe bare lidt, svarede hun kort ‘NEJ’ på den dér ‘hold nu bare kæft og gør, hvad jeg siger’-agtige måde.

Så det var først her for nogle uger siden, jeg kom sådan rigtig i gang med træningen. For at motivere piske mig selv har jeg downloadet Nike+ RunClub-appen. Jeg har ellers altid været en Endomondo kind of girl, men min søster tippede mig om Nike-appen, som hun selv bruger til sin egen træning. For ja, hun har også meldt sig til samme løb.

HA, Charlotte, nu står det her sort på hvidt – så er du nødt til at gøre det. Uanset om du så brækker endnu en tå eller noget andet uheldigt 😉

Appen har ud fra mine ønsker om antal ugentlige træningspas (3-4 gange), mål (maraton i maj) og nuværende løbeform (ingen kommentarer … ) lavet en plan.

Sådan noget kan jeg godt lide. For så fralægger jeg mig ansvaret for at skulle planlægge distance, tempo osv – jeg skal bare gøre, som appen siger.

Jeg er i uge 3 nu. I går skulle jeg løbe 4 km i ‘recovery tempo’. Så jeg gik hele vejen. Haha, ej, det gjorde jeg selvfølgelig ikke. Det sjove med sådan en app er jo nemlig, at man presser sig selv lidt mere fra gang til gang. Eller det gør jeg i hvert fald. Hver eneste tur skal lige være lidt hurtigere eller med lidt mere overskud end den sidste.

Jeg overvejer at begynde at lytte til podcasts på de længere ture. På korte ture (under 6-7 km) er tempoet så højt, at jeg bliver irriteret over snak – der vil jeg bare høre ‘hurtig’ musik (her er 90’er-dance genialt!).

Men på de længere er tempoet mere roligt og konstant, og der vil det være hyggeligt at lytte til noget sjovt/lærerigt/spændende.

Nogle tip? I forvejen lytter jeg til Mads og Monopolet eller Den Grå Side, når jeg kører til og fra arbejde. Især den sidste er VILDT sjov.

Nu vil jeg spise noget chokolade – kan mærke, det er det min ‘body needs’. Og jeg skal jo gøre, hvad appen siger, ikk’? 😉

img_4896

   

3 kommentarer

  • Britt

    Jeg elsker podcasten “Hej Mor” 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • DorteS

    “Det vi taler om” gør mine løbeture sjovere. Når man altså lige har vænnet sig til, at de ævler i munden på hinanden. Og ellers har jeg hørt meget godt om Voksen ABC af Sneglcille.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Carina

      Fedt! Tak for tip 🙂 Vil straks finde dem frem til min løbetur i morgen.

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

'Du kan få en tid til marts...'